Jak zaangażować ludzi w aktywność muzeum? Jak zrobić to w social mediach? Czy Internet to dobre miejsce na edukację w poważnych tematach historycznych? Jak popularyzować, poważne, więc mało popularne wydarzenie? I wreszcie jak zaangażować społeczność internetową, by oznaczyła się w akcji na własnym profilu i z własnej woli? Te pytania stanęły przed nami, gdy przystąpiliśmy do akcji Muzeum Historii Żydów Polskich.
Za motyw kreatywny akcji wybraliśmy żonkil, który jest symbolem szacunku i pamięci o Żydach Polskich. Dzięki Markowi Edelmanowi, który w rocznicę wybuchu Powstania w getcie składał bukiet żółtych kwiatów pod Pomnikiem Bohaterów Getta. Akcja edukacyjna „Żonkile” miała propagować ten fakt i wydarzenia z nim związane.
Udało się to mało powiedziane. Prosty symbol, przystępna komunikacja, a nade wszystko intuicyjne wykorzystanie social mediów sprawiło, że żonkile wyrosły w tysiącach. Dosłownie tysiące użytkowników Facebooka, Twittera oraz Instagrama robiło zdjęcia oraz tagowało je symbolem powstania – żonkilem.
Następnie zdjęcia były udostępniane w mediach społecznościowych, dzięki czemu powstał historyczny kształt granic Getta ułożony ze współczesnych zdjęć. Internet jest nieprzewidywalny w swoich komentarzach i ostrych dyskusjach. Ta akcja przyjęła się jednak z bardzo dużym zaangażowaniem i odzewem ze strony społeczności internetowych.